The delicious Miss Dahl

Had ik maandagavond nog last van een behoorlijke dip compleet met ik-mis-mijn-ouders-en-ik-ben-helemaal-alleen-en-dus-heel-zielig-jankbui, dinsdagavond was alles anders. Oorzaak van deze ommezwaai? The delicious Miss Dahl! Getipt door mijn zus zette ik rond half tien BBC2 op om te kijken naar het kookprogramma van Sophie Dahl. Ben op slag verliefd! Wat een geweldig programma! Normaal kijk ik eigenlijk niet naar kookprogramma's, omdat ik niet iemand ben die recepten zelf uit gaat proberen na ze op tv te hebben zien klaarmaken.


Maar dit is hele andere koek. Sophie Dahl, kleindochter van schrijver Roald Dahl, is zowel volslank als slank een toonbeeld van vrouwelijkheid. Gehuld in leuke jurkjes en vestjes maakt ze in haar gezellige keuken de heerlijkste gerechten klaar die nog heel gemakkelijk lijken klaar te maken ook. Niet dat het me daar om gaat. Wat ik vooral leuk vind aan het programma zijn de opnames van Sophies huis. Een keuken met witte AGA, veel brocante, groen gebloemd behang dat je zelf nooit uit zou kiezen maar wat toch geweldig staat, overal vazen en potten met bloemen en natuurlijk veel pannen en ander keukengerei. Als ze laat zien hoe je een bepaald gerecht op de barbecue kunt klaarmaken, wordt ons een blik gegund op haar kleine, maar o zo gezellige tuin met veel klimmers en een slinger vlaggetjes in zachte pasteltinten. Helemaal leuk!



Tussen het klaarmaken van de gerechten zitten korte fragmenten waarin Sophie iets vertelt over het thema van die week. Gisteren ging het over romantiek, wat leidde tot een bezoek aan een treinperron (omdat daar zoveel romantische ontmoetingen te zien zijn), een klein winkeltje vol oude boeken (romantiek ten top om te lezen wat soms allemaal op een voorblad geschreven is) en zelfs een begraafplaats (waar onder andere de grote liefde van Beatrix Potter begraven ligt). Ze vertelt het allemaal zo leuk, dat je er spontaan vrolijk van wordt. Het enige nadeel is dat het programma maar een half uurtje duurt en dus veel te snel voorbij is. Kort, maar zooooo leuk! Daar kunnen we wel weer een paar dagen op teren...




En voor degenen die ook echt geïnteresseerd zijn in de recepten, er is nu ook een kookboek van Sophie Dahl te koop: Miss Dahls heerlijkheden (Bol.com, € 24,95).
Het topmodel heeft ook een roman en een kinderboek geschreven: Playing with the grown-ups en The man with the dancing eyes. Maar eens even kijken of ik die in de bieb kan vinden...

Reacties

  1. Hoi!

    Misschien een beetje gek om een berichtje te schrijven (en voor jou te ontvangen) aan (van) een volslagen vreemde, maar ik ben hier terechtgekomen na het zoeken naar een mooie foto van Sophie Dahl om bij een berichtje over haar te plaatsen.
    Het gelukzalige gevoel dat je beschrijft bij het zien van haar programma herken ik helemaal!
    Ik zag het programma afgelopen week voor het eerst en ja hoor... as we speak staat haar recept van de flourless chocalate cake in de oven.
    Ben heel erg benieuwd of het gaat lukken, het ruikt in ieder geval heerlijk!
    Mag ik ook even zeggen dat jouw blog er geweldig uitziet?
    Ken je het kookprogramma van Nigella Lawson toevallig ook?
    Daar word ik ook erg gelukkig van, misschien een tip!
    Nou, ik ga maar eens kijken hoe het met de taart gaat... ;)
    Fijne dag!

    Frouckje

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints