De must have voor elke Rotterdammer

Ik had natuurlijk best weleens van de Rotterdampas gehoord. Maar ik was in de stellige overtuiging dat het een beetje duffe kortingspas was waar je niet echt veel aan had. Meer iets voor oudere mensen ofzo. Ik kon er niet meer naast zitten! De Rotterdampas is uberhip!

En niet voor niets. Voor 60 euro (vol tarief; ouderen, studenten en mensen met een minumunloon krijgen flinke korting) heb je 'm in huis. En dan is het een kwestie van kiezen uit de tientallen aanbiedingen uit het bijgeleverde kortingsboekje. Zo krijg je altijd (!) 3,50 euro korting op een filmkaartje en heb je gratis toegang tot bijna alle Rotterdamse musea. Je kunt een keertje met flinke korting naar Blijdorp of je kiest voor een jaarabonnement voor de helft van het geld. Je kunt een keer gratis een rondvaart met de Spido maken of je vol eten op de pannekoekenboot. Om vervolgens die extra kalorieen er weer af te sporten, want bij sportscholen en zwembaden krijg je ook korting. Je laten verwennen met een beautybehandeling, uit eten, een cursus volgen bij de SKVR of Volksuniversiteit... het kan allemaal en dat met flinke korting of zelfs gratis.

En ook wij Rotterdammers bennen zunig, dus ik was zaterdag niet de enige die op het idee kwam deze kaart maar snel in huis te halen. Bij het UitBuro aangekomen trok ik heel optimistisch een nummertje om er vervolgens achter te komen dat het echt geen fout was dat de teller op 260 stond... terwijl ik nummer 332 had getrokken... Maar goed, dit bevestigde voor mij alleen maar dat deze pas echt een must have is voor Rotterdammers. En met mijn plannen voor cursussen en culturele uitjes in het achterhoofd, voegde ik mij geduldig bij de andere circa 70 wachtenden.


En na ongeveer drie kwartier wachten was ik aan de beurt om vijf minuten later met de felbegeerde kaart het UitBuro te verlaten. Op naar de bibliotheek, want voor een boekenworm stond een lidmaatschap van dit boekenwalhalla bovenaan de lijst. Het UitBuro bevindt zich in de centrale bieb, dus ver hoefde ik niet te lopen. De rij bij de klantenservice was gelukkig niet zo lang, zodat ik al snel op weg kon naar de tweede verdieping waar al die heerlijke, onbekende boeken op me stonden te wachten. Je mag 10 boeken per keer, dus ik ging helemaal los. Met mijn armen vol dikke pillen verliet ik een uur later de bibliotheek, die zeer waarschijnlijk een van mijn favoriete plekjes in Rotterdam gaat worden!

Gezien de weersvoorspellingen en de flinke buien waarmee het weekend vrijdagavond was begonnen, was ik helemaal voorbereid op twee dagen 'cocoonen'. Met die stapel nieuwe geleende boeken ging dat vast en zeker lukken. Maar de voorspellingen bleken weer eens niet te kloppen. Zowel zaterdag als zondag scheen de zon uitbundig, ondanks dat het wel fris aanvoelde. Dus na thuis eens flink te hebben gesopt en gezogen, ben ik een lekkere wandeling gaan maken met Robin. De rest van de dag heeft hij uitgeput op de bank gelegen. Had ik alle tijd om het lage, ronde tafeltje te schilderen dat eens grenen was, maar nu nogal uitgeslagen was. Met drie lagen licht roze verf ziet hij er weer uit als nieuw. Een ideale plek voor mijn 'nog te lezen-stapel'!

Reacties

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints