Paastakken

En zie hier: de paastakken! Moet er wel een beetje aan wennen hoor, zo'n paar kale takken... Heb ze maar met vaas en al in een grote mand gezet, maar vergeleken met mijn lekkere dikke, volgeladen kerstboom komt de paasvariant er toch wat karig vanaf.



Toen ik vorige week naar de markt ging voor een stel mooie takken, bleken de meest verkochte een bos met vier of vijf miezerige, nogal rechte takken te zijn. Vraag me niet van wat voor boom, want zo ver gaat mijn botanische kennis niet. In elk geval leek het me niet zo leuk staan in een vaas en bovendien zagen de takken er niet uit of ze sterk genoeg waren om mijn flink uitgevallen eieren te kunnen dragen. Ik vroeg dus of ze niet iets anders hadden, iets stevigers met van die grappige kronkeltakken. Hadden ze wel, maar dan wel twee keer zo duur. Hazelaartakken, zeiden ze (dat dan weer wel). Een bos van vijf lange takken voor 5 euro, de korte waren wat goedkoper. Dus ik mijn natuurlijke krenterigheid opzij gezet en flink in de buidel getast door twee bossen lange hazelaarstakken te kopen. Stak er onderweg wel bijna een aantal ogen mee uit, maar vooruit.

Thuis gekomen bleek het nog best lastig om zoiets leuk in een vaas te schikken. Bovendien bleek de smiecht me een bos lange en een bos korte takken te hebben meegegeven. Maar eerlijk gezegd waren de lange takken ook wel erg lang, dus eigenlijk kwam het wel goed uit dat ik ook wat kortere exemplaren had om het mee op te vullen. Hoe dan ook, het bleef een wat armoedige aanblik geven, zo'n paar kale takken, zelfs toen ik ze zo zwierig mogelijk in een grote mand zette. Gauw maar wat eitjes en strikjes erin dan. Stond al beter. Maar zoals ik al zei, het blijft wennen hoor. Mijn kerstboom is altijd zo volgehangen met ballen, strikjes, harten en ander vrolijks dat er bijna geen groen meer te zien is. Maar goed, dat moet je misschien niet vergelijken. En het is natuurlijk wel leuk als de knoppen straks openspringen en de takken mooi uitlopen in de vaas.

De katten vinden het in elk geval een groot succes, want het is natuurlijk geweldig leuk om met je poot eitjes van zo'n tak te meppen.  





Reacties

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints