British is best!

Hoe komt het toch dat de engelsen zo goed zijn in het schrijven en verfilmen van detectives? Voor mij kunnen amerikaanse, schreeuwerige series als CSI en sombere, duitse krimi's als Derrick en Der Alte echt niet tippen aan britse toppers als Inspector Morse, Lewis, A touch of Frost en Inspector Lynley Mysteries. In amerikaanse series lopen de dames rond in korte rokjes en hoge hakken en komen mannen met flitsende zonnebrillen en strakke pakken met technische snufjes waarmee ze elke misdaad oplossen aan de hand van een enkele haar. Duitse krimi's spelen zich meestal af tussen de prostituées en drugshandelaren. Heel somber allemaal. Om nog maar te zwijgen van dat taaltje.. 'der Harry'....

Het begon natuurlijk met de whodunit's van de koningin van de misdaad Agatha Christie. Als dochter van een absolute detectiveliefhebber ben ik opgegroeid met Tien kleine negertjes en Moord op de Orient Express. De verfilmingen met Miss Marple en Poirot in de hoofdrol vind ik nog steeds heerlijk om naar te kijken. In tegenstelling tot de films van bijvoorbeeld Maigrait of, gruwel, Baantjer, waarin altijd een droefgeestige sfeer hangt van vieze, armoedige straten en druilerige regen, ademen de Christie films altijd die heerlijke engelse sfeer uit van high tea, scones en cottage tuinen.


Qua spanning en plot zijn we inmiddels wel wat meer gewend. Inspector Morse met zijn Oxford moorden zijn wat mij betreft het summum van vernuftige plots. Jammer dat met het overlijden van hoofdrolspeler John Thaw een einde aan deze serie kwam. Maar de spin-off Lewis is een waardige opvolger. Misschien iets minder ingewikkeld, maar door de karakters ook wel weer erg leuk.


Midsomer Murders is van wat mindere kwaliteit qua plot en de verhalen zijn ook niet altijd even realistisch. Maar de sfeer van de engelse plattelandsdorpjes maakt dat meer dan goed. Grappig is dat in bijna elke aflevering dezelfde twee ruiters te paard langs komen.


Eigenlijk is de lijst met goede, engelse detectives eindeloos; A touch of Frost, Silent Witness, Inspector Dalgliesh, Prime Suspect, Inspector Wexford (Ruth Rendall Mysteries), Blue Murder... Eentje die ik nog niet zo lang geleden ontdekt heb en waar ik helemaal weg van ben, is Inspector Lynley Mysteries. Ik geef toe dat de niet onaantrekkelijke hoofdpersoon hier wel wat mee te maken heeft, maar echt, ook de plots zijn goed. Ze zijn gebaseerd op de boeken van Elizabeth George. Ik had dus kunnen weten dat ze goed zijn, want ook deze stonden jaren geleden al bij mijn moeder in de boekenkast. De serie wordt op het moment herhaald bij de KRO, elke woensdagavond om 21.25 uur. Vanavond lekker voor de buis dus!


En wat te doen als er geen Lewis, Frost of Lynley op tv is? Natuurlijk, dan zijn er gelukkig nog die heerlijke boeken! Of je koopt natuurlijk een dvd box van je favoriete serie op Bol.com. Kun je op elk gewenst moment lekker genieten...


Reacties

  1. Ik vind Flikken Maastricht en Spangen ook erg leuk en dat van Hollandse bodem!

    Liefs Claudia

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints