Boekenpraat

Aangezien ik nogal veel boeken heb en ook behoorlijk wat uit de bibliotheek weglees, leek het me een goed idee om een overzicht bij te gaan houden van welke titels ik heb en wat ik gelezen heb. Als kind vond ik het onbegrijpelijk dat mijn moeder soms niet meer precies wist of ze een boek nou wel of niet gelezen had, maar nu weet ik precies hoe dat voelt. Geen beginnende Altzheimer, gewoon (te)veel boeken gelezen.
Dus om te voorkomen dat ik boeken dubbel koop en ook om voor mezelf duidelijk te krijgen welke titels ik nog mis van een bepaalde schrijver of schrijfster, heb ik besloten een soort boekenarchief bij te gaan houden. Ik heb verschillende betaalde en onbetaalde softwareprogramma's bekeken, maar ben tot de conclusie gekomen dat voor mijn doel een gewoon Excel sheet voorlopig voldoende is. Het gaat mij vooral om de auteur, de titel van het boek en of ik het boek wel of niet in mijn bezit heb. Als aanvullende informatie zet ik erbij om welk genre het gaat, of ik het boek heb uitgeleend en zo ja, aan wie en wanneer. Verder geef ik elk boek een cijfer. Valt niet mee, zeker voor boeken die ik een tijd geleden gelezen heb. Maar toch wel handig om naderhand te kunnen terugzoeken of ik een boek geweldig of juist helemaal prut vond. Boeken van Suzanne Vermeer vallen dan bijvoorbeeld in de laatste categorie, waardoor ik er zeker van ben dat ik nooit meer per ongeluk een boek van haar zal kopen.


Ik bedenk me ineens dat mijn Excel bestand ook handig kan zijn met verjaardagen enzo. Mensen kunnen dan precies zien welke boeken ik al heb. Misschien is het een idee om er ook een soort wish list in op te nemen? Ik heb vaak een lijstje in mijn portemonnee van titels en schrijvers die me leuk lijken. Als ik dan in de bibliotheek, een boekwinkel of rommelmarkt ben, weet ik precies waar ik naar moet zoeken.


Zijn er meer leesfanaten die een lijst van hun boeken bijhouden? En zo ja, hoe pakken jullie dit aan? Ik vind het altijd leuk om te horen over andermans boekenkasten en hun leeservaringen!
Wat me op een andere vraag brengt: hoe staan jullie tegenover leesclubs/-kringen? Aan de ene kant lijkt het me ontzettend leuk en gezellig om met een groep onder het genot van een hapje en een drankje een boek te bespreken. Aan de andere kant ben ik bang voor oninteressante boeken en eindeloos gefilosofeer. En waar vind je überhaubt zo'n leesclub in de buurt? Ik hoor graag jullie mening/ideeën!


Reacties

  1. Ik ben al wel begonnen aan mijn lijst, inderdaad ook in excel, meer eigenlijk voor de verzekering om aan te tonen dat ik de boeken daadwerkelijk heb (dus ook de aanschafprijs erbij) maar het is een hele kluif hoor.

    Ik twijfel ook wel eens over een boekenclub, maar hoe of wat? Ik weet het niet, vanaf nu hou ik gewoon je reacties in de gaten!

    Liefs Claudia

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints