Digitaal griezelen

Na een paar dagen niet te hebben kunnen inloggen op Blogger is hier eindelijk weer eens een post van mij. Natuurlijk weet ik allang niet meer waarover ik zo graag wilde bloggen toen het niet kon en ik betwijfel of het nog naar boven komt (dat is de leeftijd).

Vandaar dat ik maar over iets heel anders begin, namelijk over de komende Maand van het Spannende Boek. Zoals elk jaar staat heel de maand juni bij boekhandels in het teken van misdaadromans. Van klassieke who-dunnits tot literaire thrillers en spionageverhalen vol actie. Dit jaar luidt het thema 'Galg en rad; misdaadverhalen door de eeuwen heen'.


Helaas heb ik zelf niet veel met historische romans en dus ook niet met de spannende variant. Maar gelukkig zijn er tijdens de Maand van het Spannende Boek ook allerlei andere subgenres verkrijgbaar, dus je snapt, ik word behoorlijk hebberig als ik in juni door een boekwinkel loop.


Maar nu heb ik dus een enorm dilemma. Sinds ik m'n iPad heb, voel ik me eigenlijk verplicht om voortaan alleen nog maar digitale boeken aan te schaffen. Dat is ook beter voor de ruimte in m'n boekenkast. Maar ik betrap mezelf erop dat ik toch wel heel erg geniet van het koopritueel. In de winkel dus en niet in een webshop. Je kunt de boeken oppakken en weer neerleggen, lekker rondstruinen en begerig langs al die stapels nieuwe boeken lopen om je dan uiteindelijk met een uitverkoren exemplaar onder je arm naar huis te spoeden.


Bij een ebook is dat toch anders. Je betaalt ervoor, maar je krijgt er niks tastbaars voor terug. Het gevoel van een boek in je hand, dat is toch onvervangbaar.
Wat het kopen van de digitale variant van een titel is wel dat die tegenwoordig een stuk goedkoper is. Zo tel je voor een gedrukt exemplaar van de nieuwste Nicci French € 19,95 neer, terwijl je 'm al voor € 14,95 kunt downloaden.

Als ik onderweg ben, kan ik net zo goed een boek bij me hebben als m'n iPad, omdat die laatste ongeveer net zo zwaar is. Op vakantie is het natuurlijk een ander verhaal. Dan is een iPad natuurlijk veel handiger en lichter dan een koffer vol boeken.

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik voortaan digitale boeken koop, tenzij ik een gedrukte goedkope versie kan vinden. Het loont dan niet om 'm te downloaden en bovendien kan ik dan nog even lekker ouderwets genieten van een beduimelde pocket. Dus kom maar op met die Spannende Boeken acties!!



Reacties

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints