Gluren bij de buren

Ik doe niks liever dan bij andere mensen binnen kijken. Het hebben van een hond is dan ook ideaal. Zo kun je 's avonds bij het uitlaten door de ramen naar binnen loeren zonder dat het al te erg opvalt dat je zo af en toe stil staat om een blik op de verlichte huiskamers te werpen.

Vandaar dat 'Design your own life' heerlijk is voor iemand als ik. Het is een soort subsite van de Ikea website waarbij je naar hartelust bij anderen binnen kunt kijken. Mensen sturen foto's in van een bepaalde kamer in hun huis waar een of meer meubels van Ikea in staan. Vervolgens worden deze foto's met een kort tekstje op de DYOL site gezet in de layout van de Ikea catalogus.


Je kunt de DYOL website doorzoeken op soort kamer (bijvoorbeeld slaapkamer of keuken), stijl (modern of landelijk), op kleur of op de soort Ikea meubels (bijvoobeeld bank of kast). Hoewel het lang niet allemaal mijn smaak is, vind ik het heerlijk om zo ongegeneerd in al die huizen, al die levens van totale vreemden te neuzen.

Maar ik ben de beroerdste niet, dus heb zelf ook foto's ingestuurd van mijn met Ikea volgestouwde woonkamer. Niet geheel belangenloos weliswaar, want elke maand geeft Ikea kadocheques weg voor de meest leuke of originele inzending. De moeite waard dus om een kansje te wagen!


Ik heb geen idee of het van invloed is op de keuze van de winnaar, maar op de site kun je een kamer toevoegen aan je favorieten. Dit doe je door op het zwarte rondje met de opgestoken duim te klikken. Je moet hiervoor wel even inloggen. Heb je geen account, dan kun je er makkelijk eentje aanmaken. Alle kamers die je leuk vindt kun je zo verzamelen en later nog eens bekijken. Bovenaan elke kamerpagina zie je hoeveel mensen die kamer als favoriet hebben bestempeld. Ik kan me zo voorstellen dat kamers die vaak favoriet zijn een betere kans hebben om te winnen? Oftewel, als je mijn kamer zou bekijken en hem aan je favorieten wilt toevoegen, zou ik dat heeeeel leuk vinden! Je kunt daar overigens ook reacties achterlaten. Doen het vast ook heel goed bij de jury!

Helaas kan ik geen directe link naar mijn kamer op GYOL geven, alleen een algemene link: http://www.ikea.com/ms/nl_NL/designyourownlife/home.html. Als je in het zoekscherm als kamertype 'woonkamer' kiest, als stijl 'landelijk' en bij  items 'stoel' en 'kast' aanvinkt, dan komt mijn kamer als eerste in het scherm met zoekresultaten (rechts).


Leuk als je m'n kamer bekijkt, maar hoe dan ook is Design your own life de moeite waard. Je doet nog eens ideeen op en krijgt inspiratie voor je eigen huis. Dus leef je uit en ga lekker gluren!




Reacties

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints