Cupcakes

Als een soort vervolg op de macarons van een tijdje geleden, wil ik het dit keer eens hebben over een andere hippe lekkernij: cupcakes. Volgens Wikipedia is een cupcake niets anders dan een klein gebakje, dat wordt gebakken in een papieren of aluminium bakje en op verschillende manieren versierd kan zijn. Het eerste recept voor een cupcake zou te vinden zijn in het kookboek van ene Eliza Leslie uit 1828. De kleine gebakjes werden in die tijd geserveerd in de vorm van een theekopje, als traktatie tijdens de thee.


Klinkt niet echt hip zou je denken, gewoon een versierd cakeje. Maar niets is minder waar! Sinds de tv-serie Sex in the City zijn cupcakes hotter dan hot. De cupcakebakkerij Magnolia Bakery in New York, die in de serie als decor diende, kan de gebakjes niet aangesleept krijgen. Toen de Rotterdamse Cecile Wijdene tijdens een bezoek aan the Big Apple meedeed met een Sex in the City-tour, maakte ze tijdens een tussenstop kennis met de Magnolia Bakery in Greenwich Village. Hier zette ze voor het eerst haar kiezen in zo'n beroemde cupcake en was meteen verkocht.


Cécile Wijdenes: "Ik wist niet wat me overkwam toen ik mijn tanden zette in een cupcake. Wat een sensatie! Ik ben de dag erop, en alle dagen daar weer op, teruggegaan naar Magnolia Bakery. Dat ik er steeds voor in de rij moest staan, kon me niets schelen."



Volgens Wijdenes hebben cupcakes, die gemaakt zijn van boter, suiker, eieren, bloem en vanille of chocolade, bedekt met een stevige crème ofwel eiwitglazuur (frosting) en bestrooid met bijvoorbeeld hagelslag of gesuikerde hartjes, in de mond wel wat weg van softijs. Zelf proef ik dat niet zo, maar ik heb dan ook geen ruime cupcake-ervaring. Ik heb er weleens eentje van Lily's bij Dudok gegeten, maar als ik de foto's zie van de NY variant, dan denk ik toch dat ik voor wat gedegen vergelijkend warenonderzoek naar Greenwich Village moet om the real thing te proeven. Want no offense Lily, maar het origineel ziet er naar mijn idee toch wat smeuiger en vooral groter uit. Zoals met zoveel dingen in the States. Love it!

Verslingerd geraakt aan de cupcakes zocht Cécile Wijdenes eenmaal terug in Nederland naar een bakkerij à la Magnolia. Die bleek niet te bestaan. En zie daar het gat in de markt! Samen met oud-studiegenote Angelie Kaag zette ze Lily's cupcakes op.


Lily's cupcakes worden gemaakt in de Dudok-bakkerij in Numansdorp. Je kunt ze onder andere kopen bij Dudok Den Haag, Arnhem en, hoe kan het ook anders, in Rotterdam. Kijk voor meer verkoopadressen even op de site. Kun je meteen kennis maken met de zeven heerlijke smaken met de al even zoete namen, als Death by Chocolate, Very Berry Vanilla en Vanilla Shock. Naast deze vaste smaken komt Lily regelmatig met tijdelijke seizoenssmaken, zoals Chocolate Cherry. 


Loopt het water je al in de mond? Dan zit er maar een ding op; proberen die cupcakes! Ik bied me vrijwillig aan om het NY deel van de test voor mijn rekening te nemen.


Reacties

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints