Een nieuwe start

Ondanks dat augustus officieel nog volop zomer betekent (al zou je dat gezien het weer misschien niet zeggen), zijn er toch al kleine tekenen dat die zomer niet meer zo lang zal duren. Zo vond ik net bij het uitlaten van de hond al de eerste kastanje! En echt geen kleintje, nee, echt een volgroeide jongen. Die was er wel heel vroeg bij, maar het bepaalde me er toch bij dat het najaar helemaal niet zo ver weg is. De herfstcollecties hangen al in de winkels en over zo'n week of 3 liggen de eerste pepernoten weer in de schappen.

En hoewel ik net als de rest van Nederland graag nog wat zonnestralen op m'n huid zou willen voelen, moet ik toegeven dat het najaar me ook altijd wel een opgewonden gevoel geeft. Er hangt verandering in de lucht. Als ik dan bij V&D en Hema de nieuwe agenda's en vrolijk kaftpapier zie liggen, weet ik weer precies hoe het vroeger voelde. Een nieuw schooljaar, dus allemaal nieuwe schoolspullen kopen. Een agenda kiezen en deze vervolgens helemaal vol plakken met uitgeknipte foto's van filmsterren en popgroepen. Het onvermijdelijke kaften van een enorme berg boeken, die je na een blik op de inhoud weer snel dicht deed bij het zien van zoveel ellende die in het vooruitzicht lag.  Je nieuwe rooster ophalen en kijken met welke leraren je het komend jaar zat opgezadeld (en andersom).


Ik ben blij dat mijn schooltijd achter me ligt, maar dit soort dingen, die leuke spanning aan het begin van een nieuw schooljaar, die mis ik soms wel.
Ik moet me inhouden om niet een multomap of een schrift te kopen, zeker met al die leuke bloemenprints die ze dit jaar bij Hema hebben. Onder het mom van 'altijd handig' heb ik in no time een winkelmandje vol. Beter bij uit de buurt blijven dus.


Net zoals de scholen straks weer beginnen, is september ook de maand waarin (hobby)cursussen en sportseizoenen weer van start gaan. Met die laatste heb ik weinig, maar het nieuwe cursusaanbod van de SKVR en de Volksuniversiteit hebben wel altijd een bepaalde aantrekkingskracht op me. Ik heb erover gedacht de vervolgcursus Photoshop te gaan volgen, maar het lijkt me beter om eerst goed te oefenen en het geleerde van afgelopen cursus goed onder de knie te krijgen. Ik heb nu iets heel anders op het oog; modern Hebreeuws! Ligt misschien niet zo voor de hand, maar dat is ook een van de redenen dat het me leuk lijkt. Het is weer eens wat anders. Niet alleen een andere taal, maar ook een ander schrift en nog van rechts naar links ook. Het lijkt me ontzettend moeilijk, maar daardoor ook een echte uitdaging.


De laatste tijd gaat mijn interesse steeds meer uit naar de Joodse cultuur en geschiedenis. Dat heeft natuurlijk te maken met mijn geloof, maar ook omdat het volk Israel me uitermate fascineert. Dat zo'n klein onbeduidend land zonder olie of wat voor aantrekkelijke grondstoffen dan ook, de gemoederen al zo lang bezighoudt, onbegrijpelijk. Tenminste, als je niet de link met de bijbel legt. En dat door de eeuwen heen toch steeds de Joden het mikpunt zijn geweest van spot en ernstig zijn vervolgd. Want de holocaust is zeker niet de enige periode waarin de Joden zijn bedreigd en vermoord. Een volk dat niks beter is dan enig ander volk, maar dat toch door God is uitverkoren. Het is Gods oogappel en Hij laat ze niet los. En daar worstelen ze mee, al eeuwen lang. Zelfs Joden die niet gelovig zijn, hebben iets met JHWH en de Thora.


Ik ben op dit moment 'De bron' van James Michener aan het lezen. Een enorme pil, maar heel interessant om te lezen. Het was een boek van mijn moeder, die het meerdere keren gelezen heeft. Zij had ook boeken van Chaim Potok en andere Joodse schrijvers. Als gelovige vrouw had zij echt een hart voor Israel en had ze er graag een keer naartoe willen gaan. Ik vind het zo jammer dat we nooit samen hebben kunnen gaan. Maar wie weet krijg ik alleen nog een keer de kans om te gaan. Het lijkt me geweldig om al die plaatsen uit de bijbel in het echt te zien. Ik denk dat je de bijbel daarna met andere ogen leest en dat je je veel beter een voorstelling kunt maken bij de verhalen.


Maar voor zover dus mijn plannen voor 'het nieuwe seizoen'. Hebben jullie nog plannen of projecten waar jullie de komende periode mee aan de slag willen? Iets creatiefs? Een nieuwe sport uitproberen? Of op kookles? September staat voor de deur, dus pak die catalogus erbij of surf op internet en geef je op! Doe het gewoon. Je bent nooit te oud om iets nieuws te proberen. Het najaar is niet zomaar het einde van de zomer. Het is de tijd van een nieuwe start, vol beloftes.


Reacties

  1. Hey Debbie,
    ik volg je blog ondertussen al een tijdje en ik vind hem steeds heel leuk om te lezen.
    Ook je boekentips lees ik graag, zo lees ik ook eens iets van een schrijver die ik nog niet ken.
    "De Vriendschap" heb ik ondertussen al uit en is mij heel goed bevallen.

    Ik was eigenlijk een beetje nieuwsgierig welke cursus je uiteindelijk bent gaan volgen.

    groetjes
    Claire

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints