Ikea goes China

Persoonlijk ben ik een groot fan van Ikea. Het assortiment verandert regelmatig en voor elke smaak hebben ze wel wat. De prijskwaliteitverhouding vind ik ook prima. Niet zo gek dus dat mijn hele huis vol staat met Ikea. Van Ektorp tot Bromma en van Besta tot Vika, ik heb het allemaal. Uiteraard ben ik ook lid van de Ikea Family. Ja, je bent fan of je bent het niet, he?



Nou las ik een heel grappig artikel dat vorig jaar in de LA Times heeft gestaan. Zo'n tien jaar geleden vestigde Ikea zich in China. Maar hoewel het Zweedse warenhuis ontzettend veel bezoekers trekt, lukt het maar niet om deze populariteit om te zetten in winst. Want wat blijkt? De Yi Jia, zoals de Chinezen Ikea noemen, is een ware hangplek voor de Chinezen. Als je in de winkel loopt zie je mensen een tukje op een bank doen, foto’s van elkaar nemen of voor de zoveelste keer in de rij staan voor een gratis re-fill. Een leuk dagje uit. Een pretpark waar men de westerse welvaart kan ervaren.Maar kopen, ho maar!

Foto: LA Times

Het kopen van de voor hen wel erg dure producten is blijkbaar geen optie. Liever kijken ze wat je moet hebben om succes uit te stralen om hierna ergens anders een imitatie aan te schaffen. Toch zijn deze dagjesmensen welkom. De Chinese Ikea  hoopt dat de 'retailtoeristen' vertrouwd raken met het merk en ooit geld genoeg hebben om dan ook iets te kopen. IKEA heeft de prijzen in 2002 al drastisch verlaagd, maar ook dit heeft tot nu toe niet geholpen om het imago van 'smart money' te creëren dat ze in alle andere vestigingslanden wél hebben.

En ik? Voor mij is Ikea ook een (mid)dagje uit, compleet met Zweedse balletjes en friet. Maar met als klein verschil dat ik met mijn aankopen waarschijnlijk het gebrek aan winst van Yi Jia meer dan goed maak...


Reacties

  1. Hahaha... ik denk dat ze van ons geld de filialen in China hebben kunnen neerzetten :-) En om ervoor te zorgen dat ze geen verlies gaan draaien moeten we binnenkort maar weer eens aan de zweedse balletjes met friet!
    Kus van Zus

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints