Fantastic Mr. Fox

Gisteren heb ik eindelijk Fantastic Mr. Fox gezien. Al sinds ik wist dat het boek van Roald Dahl verfilmd was, had ik zin om 'm te gaan bekijken. Gelukkig bleek hij nog in Cinerama te draaien. Lekker dichtbij voor mij en met de Rotterdampas betaalde ik maar €5,-. Dat is nog eens een voordelig avondje uit.


Toen ik bij Cinerama naar binnen ging, werd ik verrast door een compleet Arabisch buffet, compleet met thee, koekjes én een meneer in exotische outfit. Ik dacht even dat ik in de Efteling beland was. Maar wat bleek? Het Marokkaanse filmfestival ging gisteren van start en werd op deze manier feestelijk geopend. Al snel liep de foyer vol met gasten, sommige gehuld in lange gewaden en puntslofjes.

Ineens zag ik ook de dame die elke dag bij mij in de bus naar Oud-Beijerland zit. We hadden nog nooit één woord met elkaar gewisseld, maar zij vond het toeval van deze ontmoeting blijkbaar voldoende reden om mij even gedag te komen zeggen. Of ik Marokkaans ben, vroeg ze. Nee dus. Ik heb wel gezegd dat ik ook niet voor het festival kwam, maar dat ik een kinderfilm ging bekijken heb ik maar achterwege gelaten. Dan was het contrast met al die cultuurminnende bezoekers wel erg groot gebleken.


Maar goed, Fantastic Mr. Fox dus. Ik weet niet goed hoe je de bewerking moet noemen, een animatiefilm misschien? Het zijn poppen, maar het lijkt af en toe ook net getekend. Het heeft wat weg van Bramley Hedge. In elk geval zag het er leuk uit. 


Alleen vond ik de vossen wat aan de magere kant. Ik hou meer van wat 'chubby' dieren. Vossen zijn natuurlijk niet dik, maar omdat de dieren in de film op twee poten lopen, kwamen ze op mij een beetje slungelig over.

De stemmen waren goed gekozen. George Clooney sprak de stem in van Mr. Fox en Meryl Streep nam die van zijn echtgenote voor haar rekening. Er zit behoorlijk wat humor in de film en dat maakte het verhaal eigenlijk meer geschikt voor volwassenen dan voor kinderen. Al met al een grappige film, maar 'm meerdere keren bekijken, zoals één van de recensies adviseerde, lijkt mij wat overdreven. Dan toch liever een film waarbij we George niet alleen horen, maar ook zien!

Benieuwd? Bekijk hier de trailer.



Reacties

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints