Groei en bloei

Het gaat heel goed met m'n bloemen en planten op het balkon. De geraniums bloeien en ook de clematis laat al wat bloemen zien, al is het nog niet veel. Maar hij slingert zich al lekker omhoog, dus dat gaat de goede kant op.
Ook de klimhortensia gedijdt goed op zijn plekje in de schaduw, net als de lila boerenhortensia ernaast.




Mijn sla groeit ook goed, dus nog even en ik kan maaltijdsalades maken met mijn eigen, vers geplukte sla.

Het gebroken hartje dat ik als kale wortel heb uitgegraven en meegenomen uit mijn vorige tuin, is weer uitgegroeid tot een enorme plant. Hij is nu helaas op z'n retour qua bloei, maar met z'n mooie, tere bloempjes en z'n fraaie blad blijft het een schitterende plant. Zeker voor in de (half)schaduw is het een aanrader.


Tegen de tijd dat ik eindelijk mijn balkonplanten ging kopen, was de tijd voor violen helaas al voorbij. Het enige dat ze nog verkochten, was een overgebleven hanging basket met bosviooltjes. Hij was maar € 2,50, dus ik besloot 'm een kans te geven. Hij zag er niet zo geweldig uit, maar inmiddels zit hij weer vol met bloemetjes. En hoe meer je ervan plukt, hoe beter een viooltje groeit en hoe meer bloemen er komen. Dus ik pluk me gek. Met resultaat!



Mijn buurmeisje is met vakantie, dus heb ik een aantal logés; haar basilicum, rozemarijn, thijm, munt en koriander staan tijdelijk bij mij op het balkon. De basilicum heeft wat extra zorg nodig, dus die heb ik al snel naar binnen gehaald. Daar kan ik 'm wat vaker water geven en staat hij ook wat warmer. Zelf ben ik ook meteen een basilicumplantje gaan halen bij de groenteboer waar mijn buurmeisje haar plant vandaan had. Ze zijn al lekker groot en stevig en aan die van haar te zien is hij goed sterk. Dat is met de plantjes uit de supermarkt wel anders. Dus tip van de dag: koop je basilicum bij de groenteboer op het plein bij Donner!


Robin vindt de kruidenplantjes maar vreemd ruiken.


Een plekje op bed in de zon trekt hem meer...


Een andere geweldige plant voor in de (half)schaduw vind ik akelei. Ik heb een aantal verschillende kleuren in één bak. Ze staan nu in bloei en ik kan er maar geen genoeg van krijgen. Zijn ze niet schitterend?




Afgelopen weekend heb ik eindelijk lathyrus gezaaid. Dat was een stuk later dan de bedoeling was, maar een pot met aarde vullen leek me niet zo verstandig zolang ik last van m'n rug had. Hopelijk krijgt de pot genoeg zon om de zaadjes te laten ontkiemen. Want er gaat toch niks boven heerlijk geurende lathyrus in je tuin? Staat ook heel leuk in kleine vaasjes in je slaapkamer! Nog even geduldig afwachten maar.

Ik heb pas rond 18.00 uur de zon op m'n balkon. Aan de ene kant jammer dat ik er niet wat eerder van kan genieten, maar op werkdagen zoals vandaag, is het heerlijk. Ik heb lekker tot 20.00 uur in het zonnetje kunnen zitten.

En dan over de rand kijken en zo de stad zien liggen... geweldig toch?



Reacties

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints