Groentje aan de Singer

Eindelijk is het zover; ik heb een naaimachine gekocht! Dit ging niet zonder heel veel wikken en wegen. Uiteindelijk won het verlangen zelf iets te kunnen maken het van de angst dat ik er helemaal niks van terecht breng. Want je weet het pas als je het geprobeerd hebt, toch? Dus bij Kruidvat in de aanbieding een mooie Singer gekocht. Wat zou mijn oma trots geweest zijn! Zo jammer dat zij er niet meer is om het me te leren. Als er iemand was die alles kon maken wat ze zag, was zij het wel. Helaas zal ik het met internet moeten doen. Gelukkig staan er heel veel tips en filmpjes op.


Hoewel het al geweldig crea staat, zo'n naaimachine op je tafel, moet er natuurlijk ook wat mee gedaan worden. En dan begint het. Ik vol goede moed het boekje erbij gepakt en stap voor stap de instructies gevolgd. Natuurlijk ging het mis. En nog een keer. En nog een keer. Het had niet veel gescheeld of ik had het hele ding 16 hoog uit het raam gegooid. Maar uiteindelijk lukte het om een klosje op te winden en om de onder- en bovendraad te spannen. En dan de eerste keer een stukje naaien! Geweldig! Helaas bleken de steken aan de onderkant heel raar te zijn met heel veel draad. Te vroeg gejuicht dus.


De volgende dag heeft mijn zus me geholpen het spul opnieuw in te rijgen. En inderdaad, er zat dus iets niet goed. Maar daarna liep hij als een zonnetje. Dus de dag erna van een oud lapje een kussenhoes gemaakt. Zo trots als een oude aap! Natuurlijk ging het niet zonder slag of stoot, want ik heb eerst twee keer de verkeerde kant aan elkaar gestikt, waarna ik alles met een stanleymes weer los moest halen. Een tornmesje had ik niet, dus een mens moet wat. Inmiddels heb ik een stoffenschaar (knipt een stuk beter!!), een tornmesje en een soort uit de kluiten gewassen geodriehoek gekocht. Dat gaat allemaal een stuk beter.


Via de blog van Miek volg ik haar naailes en daar heb ik na 1 les al veel van geleerd. Mijn eerste creatie is een speldenkussen. Nog handig ook! Volgende keer een kussenhoes. Ik zag al dat zij het een en ander toch slimmer aanpakt dan ik heb gedaan met mijn hoesje, dus ben benieuwd. Ik denk erover om hier in Rotterdam ook naailessen te gaan volgen. De site van Naaicafe Caroline Vogel ziet er heel gezellig uit. Heeft iemand hier misschien ervaring mee??

Het zal nog even duren voor ik echt iets bijzonders kan maken, maar plannen zat! Ik heb al allerlei leuke rokjes, tassen en andere projectjes in mijn hoofd. Vorige week ben ik naar de stoffenbeurs in Ahoy geweest, waar ik vast wat leuke stofjes heb gekocht. Zo leuk om van alles bij elkaar te zoeken en te combineren. Ik kan het me bijna niet voorstellen dat ik het echt kan leren, maar wie weet. Ik blijf gewoon net zo lang oefenen tot het lukt! Hoera!










Reacties

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints