Haar naam was Sarah

Eindelijk heb ik de film Haar naam was Sarah gezien. Het boek heb ik ergens vorig jaar gelezen toen het nog niet zo'n hype was. Ik weet nog dat ik er heel erg van onder de indruk was en nu ik de film heb gezien, weet ik weer precies waarom. Het drama in het Parijse wielerstadion, Velodrome d'Hiver, is zo indrukwekkend en hartverscheurend! Maar wat me vooral schokte, is dat dit zo'n onbekend stukje geschiedenis uit de periode '40-'45 is. De Duitsers hebben natuurlijk ongelofelijk veel ellende gebracht, maar de Fransen (politie nota bene!) hebben ook geen beste rol gespeeld. De razzia waar het boek en de film over gaan is namelijk geheel op het conto van de Fransen te schrijven, iets wat veel mensen tot op de dag van vandaag niet weten. Zelf had ik nog nooit van deze razzia gehoord.

Alleen daarom al verdient Haar naam was Sarah alle lof die het gekregen heeft. Voor alle Franse Joodse mannen, vrouwen en kinderen die daar hun leven hebben verloren, letterlijk omdat zij de kampen niet overleefden, of figuurlijk omdat de gruwelen hen verhinderden ooit weer een normaal leven te leiden. En voor alle Fransen die hun leven waagden om Joden te helpen, op wat voor manier dan ook. Oordelen over hen die daar niet de moed voor hadden is makkelijk en goedkoop.  Het is schokkend te zien hoe mensen kunnen toekijken hoe een ander vreselijk leed wordt aangedaan. Maar misschien is het, als we eerlijk zijn, ook wel heel confronterend. Want zijn wij echt zo anders? Wie weet hoe wij gehandeld zouden hebben, als we door in te grijpen onze eigen kinderen in gevaar zouden brengen? Nogmaals, oordelen is makkelijk. Ik denk dat dit soort boeken en films ons confronteren met al het lelijke in ons mensen en tegelijk laten zien hoe sommigen zo bewogen kunnen zijn met een ander dat zij hun eigen leven daarvoor op het spel zetten. Dat stemt tot nadenken.


 

Reacties

  1. Hoii, kom hier via via en zie je leuke fleurige blog...
    Het boek waar je het over hebt , moet ik nog gaan lezen..heb er al veel over gehoord, net als over de film...ga snel beginnen!!
    Ik ben nu ook je volger, dus tot snel..
    Groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de film ook gezien.Maakte erg veel indruk, ik vond hem echt de moeite waard. Ben benieuwd naar het boek...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints