O, o, Den Haag!

Hebben jullie ook zo van de mooie dagen genoten? Ik had vrijdag een verplichte vrije dag, dus dat betekende maar liefst vier vrije dagen. En dat met dat mooie weer!

Vrijdagmiddag ben ik naar mijn broer en zijn vriendin in Den Haag gegaan. Zaterdag heerlijk in Scheveningen op een terrasje aan het strand ontbeten. Wat een weertje! Het leek wel vakantie. 's Middags naar de Fred (Frederik Hendrikstraat) geweest, waar niet alleen een heel schattig kadowinkeltje zit met de naam 'Kaatje aan de Rein', maar ook een joekel van een boekwinkel ('Paagman') waar een boekenliefhebber als ik van in extase raakt.


 Een ander hoogtepuntje was mijn kennismaking met de Haagse raspatat; een soort puree vermomd als ronde, gefrituurde staafjes die lijken op patat. Ik had er nog nooit van gehoord en je schijnt het alleen in Den Haag te kunnen eten. Bekend bij de Hagenezen onder jullie?? Erg lekker in elk geval!


En alsof dat niet genoeg was, hebben we 's avonds bij een Chinees in het centrum gegeten die de lekkerste kip serveerde die ik ooit gegeten heb. Kleine stukjes kippenvlees in een soort krokant jasje en met honingsaus en noten. Je eet je vingers erbij op! Het restaurant was niet heel bijzonder om te zien, maar het zat vol met Chinezen, wat meestal een goed teken is. De prijs viel ook heel erg mee en dat is natuurlijk ook altijd fijn.

In plaats van een toetje hebben we bij Australian een doosje bonbons uitgezocht die we thuis met gepaste eerbied hebben genuttigd. Ik had daar nog nooit bonbons gekocht, maar ben nu voor het leven verziekt. Bij alle bonbons staat duidelijk welke vulling erin zit en alle drie waren ze ver-ruk-ke-lijk! Daar kan wat mij betreft geen ijscoupe of gebakje tegenop!


De volgende dag begon een beetje miezerig, maar later klaarde het op en bleef het verder droog. We hebben een kijkje genomen in de nieuwe flagship store van Riviera Maison, die uit maar liefst drie verdiepingen bestaat. Er zit ook een kleine lunchroom in, waar ze uiteraard alles serveren op borden en schalen van eigen merk. Ook de menukaart is helemaal in de sfeer van RM. Heel slim aangepakt, want ze presenteren zo echt een totaal concept.

Per toeval kwamen we de hippe hamburgerzaak Burgerz tegen, waar ik een tijdje geleden een artikel over gelezen had. Zij zeggen zogenaamde 'funky gourmet burgers' te serveren, waarbij kwaliteit en verse ingredienten voorop staan. En ik geef toe, dit is niet te vergelijken met een Big Mac. Het vlees is echt herkenbaar als vlees en in plaats van zo'n flinterdunne schijf krijg je een dikke unit vlees op je bord. Dit vonden we wel een foto waard, hoewel hij in levende lijve toch wat indrukwekkender en vooral lekkerder was.



Kortom, het waren smakelijke dagen met veel zon die me een hele nieuwe kijk op het schone Den Haag hebben gegeven!


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints