Welkom Sinterklaas!

De Sint is weer in het land! Verbaasden we ons er pas nog over dat er alweer pepernoten in de winkel lagen, nu heeft de Goedheiligman alweer voet aan wal gezet en mogen we ons zonder schuldgevoel aan de sintsfeer overgeven. Geen dag te vroeg wat mij betreft! Ik loop al weken winkels af te struinen met in mijn achterhoofd de  smaken en wensen van degenen met wie ik dit jaar weer het heerlijk avondje ga vieren.


Sinterklaas blijkt door een groot deel van de Nederlanders genoemd te worden als meest Nederlandse traditie. Ben ik het helemaal mee eens! Hoe gezellig ik kerst ook vind, Sinterklaas is zo lekker kneuterig, zo oerhollands. Echt iets wat je in december met heimwee vervult als je emigreert naar het buitenland. Ik ben dan ook heel blij dat de stichting voor het in stand houden van het Sinterklaas in ruste is, simpelweg omdat Nederland de Sint weer massaal heeft omarmt en het feest weer ongekend populair is.


Om alvast in de gezellige sfeer te komen, heb ik vanmiddag kruidnoten gebakken. Ik was met een lijstje met ingredienten naar de Albert Heijn gegaan, maar in de winkel kwam ik tot de ontdekking dat ook hiervoor tegenwoordig kant en klare mixen bestaan. Wel zo makkelijk. Alleen een beetje water toevoegen en kneden maar! Rolletjes maken en vervolgens heel veel balletjes draaien. Die tien minuutjes in de over en klaar! Een kind kan de was doen. Al bij het kneden van het deeg vulde de keuken zich met de meest heerllijke geur van speculaas, kaneel en kruidnagel. Nu liggen die verse jongens lekker af te koelen op een bord. Uiteraard heb ik er eentje (warm!) geproefd: mmmmm!




Mijn schoen zetten vanavond hoef ik niet te doen. Ik heb namelijk al wat gekregen! Mijn zus heeft als hulpsint flink gefrobeld en een prachtig borduurwerkje voor me gemaakt. Eigenlijk voor in m'n schoen, maar omdat ik gisteren naar de tandarts moest, wat ik altijd vreselijk vind, mocht ik 'm daarna al open maken. Hij heeft een mooi plekje in de keuken gekregen. Dank u Sinterklaasje!






Reacties

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints