Digitaal lezen... toch maar wel!

Ik moet m'n mening herzien over het e-readen (is dit eigenlijk al wel een bestaand werkwoord?). Of beter gezegd, nuanceren. Na mijn post over hoe het lezen op mijn iPad tegen was gevallen, kreeg ik van diverse mensen te horen dat een echte e-reader heel anders leest dan een iPad.

Zo is het scherm anders. Een iPad heeft een lichtgevend en reflecterend lcd-scherm, terwijl een (goede) e-reader een e-ink scherm heeft. Dat ziet eruit als een bladzijde uit een gewoon boek. Geen verlichting, waardoor je heel goed in de zon kunt lezen. Bovendien is zo'n scherm veel voordeliger in gebruik, waardoor je zo'n 2 weken kunt lezen voor je je e-reader weer hoeft op te laden.

Verder is een iPad een stuk groter en vooral zwaarder. Is niet zo erg als je aan het internetten bent, maar om echt uren achter elkaar te lezen, houdt 'ie niet zo fijn vast. Een e-reader is klein en licht. Je houdt 'm makkelijk in 1 hand vast. Eigenlijk nog fijner dan een gewoon boek, zeker de dikkere varianten met harde kaft.



Ik vond het een beetje decadent om naast een iPad ook nog een e-reader aan te schaffen, maar  was toch ook wel nieuwsgierig geworden. Bovendien had ik nog die enorme hoeveelheid digitale boeken die ik voor m'n iPad had verzameld en waar ik nu niks mee deed. Best zonde en ik zat eigenlijk te popelen om ze te gaan lezen. Dus ik ben eens rond gaan kijken op internet. De Sony e-reader is erg populair, maar sinds kort is ook de e-reader van Kobo in Nederland te koop. Vond de naam een beetje dubieus klinken, maar buiten Nederland schijnt hij al lang bekend te zijn. En populair ook! Niet zo vreemd zo bleek. Hij is mooi klein, licht en heeft ronde vormen, waardoor hij lekker in de hand ligt. Verder heeft de achterkant een lekkere structuur, alsof het doorgestikt is. Voelt heel fijn. De Kobo Touch heeft een touch screen en wifi, zodat je online boeken kunt bestellen. De bediening is heel simpel en hij reageert snel als je bijvoorbeeld een pagina om wilt slaan. En de prijs is helemaal mooi: slechts 99,- euro!




Je begrijpt het al, ik ben voor de bijl gegaan en heb er eentje gekocht. Maar serieus, ik ben zelden zo blij geweest met een aankoop! Wat een top apparaat! Ik heb 'm meteen vol gezet met boeken en ben begonnen met De Hongerspelen trilogie van Suzanne Collins. Hoewel het waarschijnlijk wel meespeelt dat die boeken lezen als een trein, zat ik er meteen in en had ik er helemaal geen erg in dat ik van een e-reader zat te lezen in plaats van uit een gewoon boek. Waar ik ook naartoe ga, ik heb altijd mijn Kobo bij me. Hij is zo licht dat ik er niks van merk in mijn tas. En als ik maar even tijd heb, haal ik 'm tevoorschijn om even lekker te lezen. Heerlijk!




Dus ga je binnenkort met vakantie, of reis je veel met het openbaar vervoer? Echt, dan is de Kobo Touch een aanrader. Nee, ik heb geen aandelen in Kobo. Maar ik hou als geen ander van het gevoel van echte boeken die ik lekker in mijn overvolle kast kan stouwen. En toch ben ik helemaal over. Voor het geld hoef je het niet te laten. Daarbij schelen digitale boeken in de aanschaf toch zo'n 5 euro met gewone boeken. Plus je hoeft er de deur niet voor uit en je hebt ze meteen in huis. Dus twijfel niet langer en join the e-readersclub! Veel leesplezier deze zomer!








Reacties

  1. Dag Debbie,
    Bedankt voor het stukje over de E-reader.
    Ik wil er zelf ook een aanschaffen dus alle info is welkom. Van welke sites haal jij je E-boeken?
    Groetjes
    Claire

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints