Dominicaanse kunst

Als ik met vakantie ben geweest, vind ik het altijd leuk om iets mee te brengen als herinnering. In de Dominicaanse Republiek verkopen ze hele kleurrijke olieverfschilderijen, gemaakt door lokale kunstenaars. Mijn vader heeft jaren geleden eens een klein doek voor me meegebracht. Ook nu zijn de schilderijen nog op elke hoek van de straat te koop. Hoewel je tegenwoordig ook modernere stijlen kunt vinden, geef ik de voorkeur aan de hele traditionele afbeeldingen; primitief en heel kleurrijk.



 Alleen bleek het nog niet zo eenvoudig om een schilderij te vinden waarvan de kleuren een beetje bij mijn stijl in huis passen. Vaak wordt veel hard geel, groen en oranje gebruikt en dat zijn nou net niet mijn kleuren. Maar ik heb er uiteindelijk eentje gevonden met veel blauw en roze erin. Na een tijd onderhandelen mocht ik hem voor een redelijke prijs meenemen. Ze halen het doel van het frame af en rollen 'm op, zodat hij gemakkelijk mee kan in de koffer. Thuis heb ik hem op een canvasdoek van Xenos gespannen en weer vastgespijkerd. En voila! Een stukje Caribische zon in huis!


Voor mijn schoonzusje kocht ik aap, gemaakt van een kokosnoot. Ik kon de verleiding niet weerstaan er zelf ook eentje te nemen. Dat koppie, ik vind 'm geweldig!





Reacties

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints