Maak je eigen tijdschrift

Okee, genoeg geheimzinnig gedaan, ik ga jullie alles vertellen over het project waar ik de afgelopen weken aan gewerkt heb. Het zit zo. Een hele goede collega van mij heeft afgelopen week afscheid genomen. Omdat we haar graag een mooie, blijvende herinnering aan ons wilde geven, hebben we voor haar een eigen glossy gemaakt.

Daar bestaat een geweldige site voor: www.Jilster.nl. Via deze website kun je samen met anderen een tijdschrift maken ter gelegenheid van bijvoorbeeld een verjaardag, jubileum of een afscheid. Het werkt als volgt. Je maakt een account aan en geeft aan wat je precies wilt. Je kunt kiezen voor een 'gewoon' tijdschrift of voor een glossy (dus ander papier), je kiest of de pagina's geniet of geplakt moeten worden en hoeveel pagina's je wilt. Dit gaat meestal per 4. Het aantal pagina's kun je tussentijds nog veranderen. Van deze instellingen, en van het aantal stuks dat je uiteindelijk besteld, hangt de prijs af. Om je een idee te geven, wij betaalden voor een glossy (dus glanzend papier en geplakte rug) van 55 pagina's ongeveer 37 euro. Dit bij een afname van 2 stuks. Liefst hadden we voor iedereen die heeft meegewerkt een exemplaar besteld, maar dit was te duur. Natuurlijk daalt de prijs per stuk wel als je er meer afneemt, maar het blijft prijzig om ze allemaal te betalen.


Als je eenmaal je keuzes hebt gemaakt, krijg je toegang tot de redactieruimte. De hoofdredacteur (ik) heeft alle rechten in het systeem en beheert het tijdschrift. Je nodigt mensen uit om mee te werken en wijst pagina's aan hen toe. Als zij akkoord gaan, krijgen ook zij toegang tot de redactieruimte. Zij kunnen dan de pagina('s) die zij hebben toegewezen gekregen, gaan vullen. Je maakt dan tekstblokken aan en kunt foto's uploaden. Door te spelen met lettertype, kleuren en indeling kun je de pagina pimpen. Als iemand klaar is, geeft hij zijn pagina vrij, waarna hij er zelf niks meer aan kan veranderen. Op dat moment kan de hoofdredacteur aan de slag. Teksten redigeren en eventueel de opmaak wijzigen. Ik wilde het graag zo professioneel mogelijk eruit laten zien, dus heb als een echte meut zitten sleutelen aan de opmaak van alle pagina's. Tja, en dan is 55 pagina's best veel. Tussen de artikelen door heb ik advertenties geplaatst. Die heb ik zelf in Photoshop gemaakt. Ik gebruikte foto's van mijn collega en maakte daar zogenaamde advertenties van. En als de boel bijna klaar is, moet je nog denken aan een inhoudsopgave en een voorkant, waar ook nog veel werk in gaat zitten.



In totaal hebben 30 mensen aan de glossy meegewerkt. Dat waren grotendeels collega's, maar ook mensen van buiten de gemeente met wie ze veel heeft gewerkt. De reacties waren zo positief, iedereen vond het enorm leuk om mee te doen. Nadeel was dat we erg weinig tijd hadden om de glossy te maken, en dat daar ook nog eens de kerstvakantie en feestdagen tussendoor kwamen. Hierdoor hebben mensen vooral thuis en in hun vrije tijd aan het blad gewerkt, wat ik echt top vond. Iedereen heeft zoveel moeite gedaan! En de teksten en foto's waren echt geweldig. Dus ik ben best een beetje trots op het resultaat, vooral vanwege het harde werken van 'mijn' redacteurs!


Omdat de collega in kwestie mijn blog weleens leest, kon ik hier niet eerder over schrijven. Inmiddels heeft ze de glossy van ons gekregen. Ze vond 'm super. En ja, daar doe je het natuurlijk voor.
Zoek je ook een leuk en origineel kado voor iemand en lijkt zo'n eigen tijdschrift je wel wat? Neem dan eens een kijkje op Jilster. Je ziet er allerlei voorbeelden. De site is heel duidelijk en het programma is erg gebruiksvriendelijk. Denk er wel aan dat het flink wat tijd kost om zo'n blad te maken, maar natuurlijk bepaal je zelf hoe ingewikkeld of mooi je 'm wilt maken.



Reacties

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints