Niks beter dan een Engelse kerst!

Na de Noorse kerstmarkt van vorige week, ben ik vandaag naar de kerstmarkt in de Zweedse kerk aan de Parklaan geweest. Vorig jaar ben ik hier ook geweest en was toen echt verrast door de mooie ruimtes met veel hout en glas in lood. Vooral de bibliotheek is heel gezellig en ouderwets. Als je toch in zo'n gebouw zou kunnen wonen... geweldig.


De kerstmarkt was opnieuw niet erg groot, maar wel leuk. Buiten werden broodjes worst en een soort gluhwein verkocht, wat heerlijk rook. Binnen, in de bibliotheek, waren tafels met Zweeds houtsnijwerk en gebreide kerstdecoraties. Helaas geen dalan paardjes dit jaar. Die typisch Zweedse, beschilderde houten paardjes vind ik altijd zo leuk en ik was echt van plan er dit keer eentje te kopen. 

In de zaal boven waren tafelkleden, vilten versieringen, kaarten en glaswerk te koop. En natuurlijk allerlei lekkernijen waar ik maar met een boog omheen gelopen ben.


 Zonder iets te kopen stond ik binnen een kwartier weer buiten met een wat onbevredigd gevoel. Ik had zo'n zin om in de kerstsfeer te komen en dat was met de Zweedse kerstmarkt toch niet helemaal gelukt. Bij de kade zag het zwart van de kinderen vanwege de aankomst van Sinterklaas. Gisteren heb ik al mijn Sint kadoos al gekocht, maar ook dat bracht me maar een beetje in decemberstemming. En gek genoeg werd ik er van al die Pieten en die sinterklaasliedjes niet vrolijker op. Ik moest denken aan hoe wij vroeger thuis Sinterklaas vierden en hoe gezellig die tijd was. Sinds mijn ouders zijn overleden is dat allemaal anders geworden. Ik vier het nu al jaren met mijn broer, 'schoonzus' en mijn zus, en echt, dat is heel gezellig. Maar wel anders. En soms denk je dan weleens met weemoed terug aan thuis. Thuis bij je ouders, waar je, ook als volwassene, toch kind was. De geheimzinnigheid over wat je voor elkaar gekocht had, de verwachting, de voorpret...
Kortom, ik voelde me een beetje triest toen ik daar in mijn eentje door de stad liep. Ik doe altijd mijn best om mijn huis gezellig te maken en mezelf helemaal in decembersfeer te krijgen, maar soms valt dat niet mee en lijkt het ineens zo zinloos.

Ik wilde niet aan die bui toegeven, dus ben nog even de stad in gelopen. In de Karel Doormanstraat zit een kado- en delicatessewinkeltje dat mijn dag helemaal goed maakte; Jac. A. van Zanten. Een kleine winkel waar ik al een tijd niet geweest was, maar waar ik nu toevallig langsliep. Binnen is het nogal krap, omdat het echt propvol staat met heerlijke Engelse etenswaren, zoals jams, thee, fudge, shortbread en echte christmas pudding. Ze hebben ook een versafdeling met kaas, pies en scones. En zoals je van zo'n Engels winkeltje mag verwachten, was het al helemaal in kerstsfeer. Kijk, daar wordt een mens blij van! Ik vond een leuk vilten rendier en heb ook nog een potje frambozen jam gekocht.



Achterin de zaak is een kleine tearoom. Toevallig was er een tafeltje leeg en omdat ik wel behoefte had aan wat gezelligheid, heb ik mezelf op een pot heerlijke vanille thee getrakteerd. Hij werd geserveerd in een schattig klein, gebloemd theepotje en met een vers chocoladekoekje erbij. Het voelde zo heerlijk Engels! En als je daar zit kun je tenminste op je gemak rondkijken naar alles wat er om je heen staat uitgestald; servies van Emma Bridgewater, planken vol met jams, Twinings thee, Engelse sauzen, kerstversieringen... De mensen naast me bestelden sandwiches, die er echt heel lekker uitzagen. Zelf had ik al gegeten, maar een volgende keer ga ik zeker hier naartoe om te lunchen.

Gisteren heb ik de Britse editie van Country Living gekocht. Ook helemaal in kerstsfeer natuurlijk. Echt, de beste kerstsfeer vind je in Engeland. Zoveel gezelligheid, stijl en tradities... daar kan geen ander land tegenop wat mij betreft. Ik denk bij Engelse country meteen aan cottages, kaplaarzen, ruitstoffen en Barbour. Maar de laatste jaren ook aan Cath Kidston, dus vrolijke pastels, stippen en gebloemde tassen. Om blij van te worden!


Na mijn bezoekje aan het Engelse winkeltje was ik helemaal opgefleurd. Een soort van thuiskomen, een gevoel van herkenning. Dit is voor mij echte gezelligheid. Dit is echte kerstsfeer. Zweeds, Noors... hartstikke leuk, maar het Engelse, daar word ik warm van! Scheelt natuurlijk ook dat ik net weer twee boeken van Amanda Brookfield (aanrader voor liefhebbers van Rosamunde Pilcher!) heb gelezen. Die zijn ook op en top Engels, compleet met groot familiehuis, brandende openhaarden, Aga's en eindeloze potten thee.


Enige nadeel van je zo heerlijk onderdompelen in de Engelse sfeer, is dat je nog meer zin krijgt om naar Engeland te gaan. Londen rond de kerst, is er iets leukers te bedenken? Kunnen shoppen bij Cath Kidston, een echte high tea gebruiken en je vergapen aan de etalages van Harrods en Harvey Nichols... Ik vrees dat ik het voorlopig moet doen met tijdschriften en boeken. En morgenochtend een geroosterde boterham met m'n nieuwe frambozen jam!



Reacties

  1. Dat wat jij hebt met het zweeds gebeuren heb ik wel een beetje met duitsland. ieder jaar weer hetzelfde maar een beetje stijf met bratwurst natuurlijk! Ook ik loop alleen warm voor de engelse kerst! Ik ben al jaren op zoek naar een kerstengel voor boven in mijn boom! zo'n echte oude engelse engel. Nog niet gevonden natuurlijk want dat zijn natuurlijk allemaal erfstukken.
    Maar ik hou vol hoor misschien komt er ooit nog één in mijn bezit.
    Meid ik wens je een heerlijk weekend en ben blij dat je toch nog wat in de stemming bent gekomen
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk he die sfeer van Engeland. Ik ben er één keer geweest en sindsdien voel ik me helemaal thuis in de Engelse sfeer en omgeving alsof ik daar hoorde met hart en ziel.. Mis het nog elke dag..Engeland is ook een koploper vergeleken met ons landje :( ... Succes met het gezellig maken van je huisje ;)

    Vr gr Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Debby,
    Fijn dat je zo hebt kunnen genieten bij het Engelse winkeltje. Klinkt erg gezellig. En ik kan me goed voorstellen dat je je wat weemoedig voelde. Er wordt door de mensen om je heen zo gauw verwacht dat deze maanden alleen maar gezelligheid en genieten is. Maar dat hoeft echt niet altijd zo te zijn. Geniet van die kleine dingen, en misschien stopt de Sint wel een ticket kerstshoppen in Londen in je schoen....
    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé Stadsmuissie,

    Wat herkenbaar dat je zo geniet van Jac. van Zanten in Rotterdam ! Ik ben zelf ook helemaal weg van dit winkeltje en kom regelmatig speciaal voor dit zaakje naar Rotterdam (ik woon zelf in Gouda). Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die zo van dit zaakje en de sfeer van hun producten genieten.

    Als je daar nog eens heen gaat is de de Thé Complet (Potje thee met diverse lekkernijen voor 9,95) of de High Tea (Pot thee met een etagere vol lekkernijen voor 19,95) een echte aanrader. Ik kan net als jij helemaal wegdromen bij boeken waarin die gezellige sfeer wordt beschreven en ik heb een kerstshoptrip naar Harrods ook hoog op mijn verlanglijstje staan!

    Ik kwam gisteren zomaar opeens op je blog terecht en vind dat je erg leuk schrijft en een leuke smaak hebt. Heel herkenbaar ook op diverse punten (single/katten/interieur/lezen/shoppen/interesses) etc.)

    Mijn complimenten ! Ik zal dus zeker vaker op je blog komen spieken !

    Groetjes, Charlotte
    (charlottedehoog@hotmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints