Deb gaat digitaal

Wie mij wat beter kent, weet dat ik graag lees. Ik heb een flinke boekenkast, maar ruimtegebrek blijft een dingetje. Een tijdje geleden heb ik flink opgeruimd, waardoor er wel weer plek kwam voor nieuwe boeken. Maar ongemerkt slibt het toch weer dicht en merk ik ineens dat ik alweer boeken ertussen moet frommelen. Op zich niet erg, want ik hou wel van een goedgevulde boekenkast. Maar toch, je kunt niet eindeloos doorgaan met proppen. Dus ik speelde al langer met het idee toch maar meer digitaal te gaan lezen.




Een paar weken geleden heb ik mezelf getrakteerd op een nieuwe e-reader. Ik had nog de eerste versie van Kobo, die goed beviel, maar die ik eerlijk gezegd alleen gebruikte voor vakanties. Daar is hij echt ideaal voor; geen zware koffer meer door alle boeken die je meesjouwt en volop keus, zodat je echt kunt lezen waar je op dat moment zin in hebt. Voor mijn laatste vakantie had ik een proefabonnement afgesloten voor KoboPlus via bol.com. Daarmee kun je 30 dagen lang gratis ebooks downloaden vanaf bol.com en ze lezen op je e-reader, telefoon of tablet. Niet alle boeken zijn verkrijgbaar als ebook en ook niet alle ebooks zijn beschikbaar voor KoboPlus. Maar toch is er volop keus. Ik had het proefabonnement waarbij je naast ebooks ook luisterboeken kunt downloaden. Ook erg lekker.

Ik begon mijn e-reader dus wat vaker te gebruiken en liep wel tegen wat dingetjes aan. Omdat hij al wat ouder is, mist hij de handige opties die de nieuwere modellen hebben. Denk aan (aanpasbaar) licht in je scherm, waardoor je ook 's avonds of juist in de zon goed kunt lezen. De verbinding met wifi is op mijn oude Kobo soms wat moeizaam en dat maakt het downloaden vanuit de Kobo-app lastig. Het is een touch screen, maar bij het omslaan van de pagina's loopt hij nog weleens vast. Al met al reden om na te denken over een nieuwe e-reader.

En bij nadenken is het natuurlijk niet gebleven. Na veel reviews kijken, heb ik besloten weer voor een Kobo te gaan. Het werd een Kobo Libra H20. Je kunt hem kantelen, zodat je een breder scherm hebt en er zitten knoppen in de rand waarmee je de bladzijden kunt omslaan. Dat kan ook nog steeds via het scherm, want het is ook een touch screen. Er zit verlichting in, die zich aanpast aan de omgeving. Zo is het licht 's avonds wat warmer, omdat dat beter schijnt te zijn voor je ogen. Maar door dat extra licht, dat in mijn oude Kobo dus niet zat, kun je 's avonds ook gewoon lekker lezen zonder dat je meteen bij een leeslamp hoeft te gaan zitten. Het leest echt heel ontspannen. Verder is hij waterdicht, dus je hoeft niet bang te zijn dat je hem in bad laat vallen of dat er gespetterd wordt bij het zwembad. Al met al een goede aankoop. Hij is echt een stuk fijner in gebruik dan mijn oude Kobo en nu ik eraan gewend ben digitaal te lezen, ligt hij altijd wel bij me in de buurt.

Kobo Libra h2o

Natuurlijk gaat er niks boven het gevoel van een 'echt' boek en ik zal ook vast nog weleens fysieke boeken kopen. Maar ik ga echt proberen voortaan zoveel mogelijk digitaal te lezen. Want het leest niet alleen heel comfortabel, het geeft me eindelijk weer de mogelijkheid zonder schuldgevoel nieuwe boeken aan te schaffen! Mijn Kobo-abonnement is inmiddels gestopt. Dus ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Ik heb namelijk nog nooit een ebook gekocht. Erg he? Gewoon omdat het zo zonde van het geld lijkt. Je hebt niks in je handen, niks om in je kast te zetten en naar te kijken. Onzin natuurlijk, want je betaalt voor het verhaal en niet voor de gedrukte pagina's. Daar moet ik me dus nog wel overheen zetten. En mijn volle boekenkast blijft gewoon staan. Te lekker om naar te kijken.

Reacties

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints