Relaxen met verf en stiften

Nu we noodgedwongen veel tijd thuis doorbrengen, hebben we ineens weer tijd voor hobby's waar we lang niet aan toe zijn gekomen. Er wordt weer geknutseld, geklust en muziek gemaakt, waar de buren overigens niet altijd even blij mee zullen zijn. De legpuzzels zijn overal uitverkocht en de (luister)boekverkoop is enorm toegenomen.

Zelf ben ik al langer thuis vanwege mijn burn-out. In het begin kon ik helaas weinig doen, omdat mijn hoofd gewoon niet meewerkte. Weken lang heb ik alleen maar gekleurd. Het kleuren voor volwassenen is misschien al over zijn piek heen, maar bij mij zeker niet. Het heeft me enorm geholpen om iets creatiefs te doen, zonder de stress dat het iets moet 'opleveren'. Ik heb me over het idee gezet dat het mooi moet zijn. Ik ben niet van plan mijn kleurboeken aan iemand te laten zien, dus een keer buiten de lijntjes kleuren of een niet zo fraaie kleurcombinatie is niet erg. Ik zet vaak een luisterboek of online bijbelstudie op en zit gewoon uren te kleuren. Heerlijk is dat.

Kleuren aan mijn bureau

Ik gebruik verschillende materialen. Soms potloden, een andere keer aquarelverf, aquamarkers of alcoholmarkers. Zo hou ik het afwisselend. Mijn nieuwste aanwinst zijn de viltstiften van Stabilo (Stabilo pen 68). Ik kwam ze toevallig online tegen en ze kregen zulke goede recensies dat ik besloot ze uit te proberen. En ze vielen niet tegen. Ze kleuren lekker zacht en door de punt kun je ook vrij precies kleuren, al gebruik ik voor de echte kleine onderdelen liever mijn fineliners van Staedtler. Gebruik je de Stabilo's op aquarelpapier, dan kun je ze ook gebruiken als waterverf. Ik heb daar op YouTube hele mooie resultaten van gezien. Maar in een kleurboek werkt dat niet zo lekker. Heb je goed papier, dan kun je wel een beetje blenden. Je kunt meerdere lagen van dezelfde kleur aanbrengen om schaduwen te maken, of je kunt 2 verschillende kleuren in elkaar over laten lopen. Het vraagt wel wat oefening, want het papier gaat al snel rullen als je er te vaak overheen gaat met de stiften. En het is dus echt afhankelijk van het papier dat je gebruikt. Sommige kleurboeken, zoals die van Johanna Basford, werken prima.

Stabilo pen 68


Eind maart kwam er voor mij een soort doorbraak in hoe ik me voelde. Eén van de dingen waar ik dat aan merkte, was dat ik weer kon schilderen. Wat voelde dat weer lekker!
Ik merk dat mijn stijl veranderd is. Er zit meer gevoel in. De meeste voldoening geeft het me nu als ik iets van mijn geloof in een schilderij kan leggen. Dat is mijn houvast, zeker nu, dus het helpt me om mijn gevoelens op die manier te uiten. Voor mijn faith journal (een travelers notebook waarin ik aantekeningen maak over mijn bijbelstudie, gebedspunten, etc) heb ik de kaftjes van elk los boekje beschilderd. Geen idee of ze mooi blijven. Misschien moet ik ze nog lamineren ofzo.

Voorkant eerste boekje Faith JournalAchterkant eerste boekje Faith Journal

Voorkant tweede boekje Faith JournalAchterkant tweede boekje Faith Journal

Voorkant derde boekje Faith JournalAchterkant derde boekje Faith Journal

Toen ik eenmaal de smaak te pakken had, kon ik niet meer stoppen. In twee weken tijd maakte ik 10 schilderijen. Eentje in de periode rond Pasen, van een leeg graf in de opkomende zon. Ik wilde er graag iets inleggen van de hoop die ik voelde en de blijdschap. Een ander schilderij maakte ik van een grote golf op zee. Met de tekst erbij ('When you go through deep waters, I will be with you') was die heel typerend voor hoe ik me toen voelde. Soms was het alsof ik dreigde kopje onder te gaan, maar Hij was er altijd bij en maakte een weg voor me, dwars door die hoge golven.

Schilderij van leeg graf op paasmorgen Schilderij van grote golf op zee


Laatst heb ik een schilderij gemaakt voor iemand in mijn familie die het moeilijk heeft. Ik wilde haar bemoedigen en wist dat ze het gedicht 'Voetstappen in het zand' zo mooi vindt. Dus ik heb geprobeerd mijn gevoel daarbij over te brengen in een schilderij van een strand in de avondzon.

Schilderij bij 'Voetstappen in het zand'

Ik hoop dat jij in deze lastige tijd ook de rust kunt vinden om creatief bezig te zijn en zo lekker te ontspannen. Welke hobby's helpen jou te relaxen? Deel ze vooral in de comments! Ik probeer graag iets nieuws uit, dus alle ideeën zijn welkom.

Reacties

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints