Filofax-virus

Regelmatig ben ik op Pinterest te vinden en zoals alle pinners onder jullie weten, is dat zelden voor een paar minuutjes. Zelfs al je je hebt voorgenomen maar eventjes te kijken, merk je ineens dat je alweer een uur lang plaatjes aan het kijken bent. Heerlijk. Maar goed, laatst zat ik weer eens op Pinterest en repinde een paar foto's van een Filofax. Voor wie niet weet wat dat is; het is een merk agenda. Een organiser met een ringband, waar je losse vullingen voor kunt kopen zodat je 'm elk jaar opnieuw kunt gebruiken. Zelf heb ik jaren geleden een Filofax voor Sinterklaas gekregen van mijn ouders, maar in Nederland is het niet zo'n heel bekend of populair merk. Ik vond het daarom leuk om er iets over op Pinterest te vinden. En wat ik helemaal leuk vond, was dat deze Filofax helemaal volgeplakt was met stickers enzo. Filofax staat hier meer bekend als een dure, zakelijke agenda en die associeer je niet meteen met creatief gefröbel.



Ik klikte op de plaatjes en kwam terecht bij verschillende boards die helemaal over Filofax gingen. Huh? Sommige plaatjes linkten door naar filmpjes op YouTube waarop mensen laten zien hoe ze hun Filofax hebben ingedeeld en hoe ze hem hebben gepimpt. Er ging een wereld voor me open! In Amerika blijkt het al jaren een grote rage te zijn om je organiser, liefst een Filofax, te customizen. Sticky notes, stickers, washi tape, gekleurde pennen... alles wordt uit de kast gehaald om de agenda zo leuk mogelijk te maken.







Werd Filofax vroeger vooral gebruikt door mannen, nu bestaan de gebruikers voor tweederde uit vrouwen. Het is voor deze dames ook veel meer dan alleen een agenda. Zo houden de meesten hun financiën erin bij, maken er boodschappenlijstjes in, plannen hun maaltijden en work outs ermee, en ga zo maar door. Er zijn op internet allerlei printables te vinden, die je als aanvulling op de standaard agendavulling kunt gebruiken. Maar er zijn ook veel mensen bij die de hele agenda naar hun eigen smaak vullen en alles aanpassen. Zo kun je zelf tabbladen maken van scrapbookpapier en plastic vellen gebruiken om sticky notes op te bewaren. Echt, als je een beetje creatief bent, gaat je hart hier sneller van kloppen! Je kijkt het ene filmpje na het andere en voor je het weet wil je maar 1 ding: een Filofax! En natuurlijk al dat leuke spul om 'm te pimpen. In de filmpjes, die bijna allemaal Amerikaans zijn, noemen de dames de winkels waar ze alle clips, stickers en ander materiaal gekocht hebben. Daar schieten wij meestal weinig mee op, al noemen ze ook wel webwinkels. Maar geen nood, want ik heb een heel goed alternatief gevonden!








Hema is de winkel waar je moet zijn als je besmet bent met het Filofax-virus. Hun nieuwe collectie school- en schrijfwaren is echt helemaal geweldig. Ik heb inmiddels flink ingeslagen. Magnetische clips, sticky notes, tabs, stempels en super leuke washi tape... ik wist gewoon niet wat ik moest kiezen. Dus ja, dan neem je het maar allemaal. Het is heel goed te betalen, dus daar hoef je het niet voor te laten. En heb je geen Filofax of vind je 'm te duur, dan is de organiser van Hema een goed alternatief. Ze hebben verschillende soorten en ze kosten slechts rond de 7 euro. Ook de vulling kun je bij Hema kopen. Veel goedkoper dan de originele Filofax vullingen en ook veel leuker. Er zitten bovendien leuke extra's bij, zoals stickers, plastic mapjes en tabbladen. Alleen even opletten dat je het juiste formaat koopt.

Ik ben heel benieuwd of deze rage over gaat waaien naar Nederland. In Amerika zijn het vooral de scrapbookers die massaal aan de Filofax zijn. Zelf heb ik niet veel met scrapbooking, maar ik vond de spulletjes wel leuk. Ik vroeg me altijd af wat ik ermee moest, dus kocht ze uiteindelijk niet. Maar nu ik met m'n Filofax bezig ben, heb ik eindelijk een goede reden om al die washi tape, clipjes en stickers te kopen! Ik ben er nog druk mee bezig, maar zodra hij klaar is, laat ik hier wat foto's zien. Maar om jullie toch vast lekker te maken, zet ik hieronder wat YouTube filmpjes. Smaakt het naar meer? Gewoon op YouTube zoeken op 'Filofax' en je kunt uren vooruit!


 

 
 



Reacties

  1. Ben inmiddels compleet verslaafd: de stickers en washi tape liggen klaar :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben ook al verslaafd! Heb inmiddels een pocket en een personal formaat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints