Slaapkamerstress

Al sinds ik in dit appartement woon, wat alweer bijna 3 jaar is, ben ik niet echt tevreden over mijn slaapkamer. Waar het aan ligt, geen idee. Het is een prima kamer, op de grond ligt hetzelfde zeil met houtstructuur als in de rest van mijn huis en de muren zijn wit. Aan de meubels kan het ook niet liggen, want die zijn heel basic. Een grenen linnenkast met spiegel, een bijpassend grenen ledikant met hoge voor- en achterkant, een grenen commode met marmeren blad en een bijpassend grenen nachtkastje met dito blad. Vrij neutraal dus. Er hangt een roede voor het raam, dus dat is handig. Op dit moment hangen daar hemelsblauwe corduroy gordijnen van Ikea. De ene wand van de kamer heb ik zo'n 1,5 of 2 jaar geleden behangen met een LIEF! behang.





Allemaal best leuk, maar toch heeft het niet de warme sfeer die ik in een slaapkamer zoek. En aangezien ik wat dagen vrij ben en de woonkamer nu best naar m'n zin is (voor zolang zoiets duurt bij mij), heeft de slaapkamer nu m'n volle aandacht. Het blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn. Ik heb allerlei woonbladen en websites bekeken om inspiratie op te doen, maar het gekke is dat er op slaapkamergebied niet zo heel veel leuks te vinden is.

In eerste instantie dacht ik aan een sfeer die VT Wonen mixt met wat zachte pastels, zodat er toch nog wat Cath Kidston in terug te vinden is. Bij Ikea heb ik een mooie tekening met vlinders gezien, die ik dan met masking tape aan de muur zou kunnen hangen. Een zwart metalen knijplamp aan het bed, mooi beddengoed met dikke kussens... Een muur met donker grijs of taupe en dan de andere muren licht blauw of zacht roze.


Maar of dat nou bij mij past? Eigenlijk niet. Het is dus ook maar de vraag hoe lang ik zoiets leuk ga vinden. Wat meer kleur ligt meer voor de hand denk ik. Het antwoord vond ik in een oude editie van 101 Woonideeen. Het is mijn absolute favoriet, want hij staat vol met bloemen en vooral heel veel kleur. Als ik 'm inkijk, word ik al vrolijk. Het leukste artikel gaat over Bed of Flowers, de bed & breakfast van Florine Bosch. Haar huis is zo leuk ingericht en met zulke geweldige kleurencombinaties, super!





En zo kwam ik op het idee voor mijn slaapkamer: op de muur appeltjesgroen en licht roze! Ik ben niet vies van een beetje kleur, maar over dat appeltjesgroen moest ik toch wel even nadenken. En eigenlijk doe ik dat nog steeds, want het zit er nog niet op. Inderdaad, niks voor mij. Normaal ren ik meteen naar de bouwmarkt voor een pot verf en sta ik nog dezelfde dag tot 's avonds laat op de ladder om het af te krijgen. Geduld is niet mijn sterkste kant zal ik maar zeggen. 

Maar dit keer duurt het allemaal wat langer. In de eerste plaats dus omdat het even duurde voor ik wist welke sfeer ik wilde. Maar ook omdat ik twijfel over het bed. Mijn matras is al zo'n 15 jaar oud, dus nodig aan vervanging toe. En sinds ik (proef)lid ben van de Consumentenbond, ben ik een soort van verslaafd aan al die tests die ze doen. Ook over matrassen staat er het een en ander op hun website, dus al die info heb ik grondig doorgespit. Gelukkig blijkt een goede matras helemaal niet de duurste te zijn; die van Wehkamp komt als beste uit de test en kost slechts 200 euro. Valt mee dus. Maar ja, welke soort kies je dan? Met pocketvering, koudschuim, traagschuim, latex? En wat weegt het zwaarst? De vering, de stabiliteit, de vochtregulatie, de dikte? Er zijn zoveel dingen waar je op moet letten en vaak is het ook een kwestie van wat je zelf het lekkerst vindt. Maar wat zoek ik in een matras? Tja... gewoon dat hij lekker ligt. Niet te hard en niet zo zacht dat je gebroken wakker wordt. Lekker dik graag. En dat hij lang mee gaat is ook wel zo fijn. Eigenlijk zou ik naar zo'n beddenzaak moeten gaan, maar ik ben bang dat ik me dan toch wat duurs laat aansmeren. Op Wehkamp.nl heb ik een mooie aanbieding gezien: een zwart spijlenbed, 2 matrassen en 2 lattenbodems voor 419 euro. Niet slecht toch? Maar of dat nou ook goede matrassen zijn? Ze klinken wel goed, maar ja... zelfs na het lezen van al die tests van de Consumentenbond weet ik er nog maar bar weinig vanaf. Voordeel van Wehkamp is wel dat ze lekker snel leveren en alles thuisbezorgen. Daar moet je dan wel voor betalen, maar okee. Alles beter dan bij Ikea met een enorme kar moeten slepen met daarop 2 matrassen en giga dozen voor het bed en de lattenbodems, die je vervolgens nog zelf in elkaar moet zetten. En ook dan betaal je bezorgkosten. Dus Wehkamp maakt een goede kans.



Dit weekend heb ik geen tijd, maar maandag zou best eens een verfdag kunnen worden. Heb je voor die tijd nog tips of suggesties? Deel ze dan vooral. Ik kan best nog wat inspiratie gebruiken!


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints