Feestje!

Ze zeggen wel eens dat het leven een feestje is, maar dat je zelf de slingers op moet hangen. Ben ik het helemaal mee eens. Iedereen maakt weleens vervelende dingen mee, maar het is de kunst om ondanks dat tevreden te zijn met wat je hebt. Er zijn altijd dingen om dankbaar voor te zijn! We gaan zo vaak voorbij aan het feit dat het op zich al een wonder is dat we elke morgen weer wakker worden. Dat we te eten hebben, dat we in vrijheid leven, dat we een huis hebben om in te wonen en een bed om in te slapen. En voor de meesten van ons geldt dat we zo vreselijk veel meer hebben dan dat. Gezondheid, werk, familie, vrienden... maar ook de simpele dingen die zo waardevol zijn. Zoals de geur van pas gemaaid gras of vers gebakken brood kunnen ruiken. De zon op je huis kunnen voelen. Een vriendelijk woord of gebaar van iemand op straat. Een dier dat van je houdt, of je nou een bad hairday hebt of niet. Je verliezen in een heerlijk boek. Als je erbij stil staat is er zo vreselijk veel om dankbaar voor te zijn.




En zelfs als je niets of niemand hebt, als je gezondheid slecht is en er menselijkerwijs weinig feestelijks aan je leven is, dan nog is er reden voor blijdschap als je Jezus kent. In de bekende psalm 23 staat: "De Heer is mijn herder; mij ontbreekt niets." Zelf vind ik de Engelse vertaling mooier: "The Lord is my shepherd; I shall not want."



Want er kan van alles aan je leven ontbreken. Toch zijn er mensen die middenin pijn, moeite en verdrukking zeggen dat het kennen van Jezus voldoende is om gelukkig te zijn. Die echt blij kunnen zijn onder alle omstandigheden. De bijbel zegt dat het kan en die mensen bewijzen dat het kan. Als ik daar over nadenk, schaam ik me. Ik besef hoe ontevreden ik vaak ben en hoe ik me druk kan maken om dingen die er helemaal niet toe doen. Ik zie het weer in perspectief. De Heer is mijn herder. Niets kan mij scheiden van Zijn liefde. Hij zorgt voor me, Hij kent me door en door en geeft me elke dag de kracht die ik die dag nodig heb. Hij leidt en beschermt me.  Hij laat me nooit in de steek. De Heer is mijn herder. Mij ontbreekt niets. Als dat geen reden voor een feestje is! Vandaar dat ik de slingers letterlijk heb opgehangen. Want waarom zou je ze bewaren voor verjaardagen als het elke dag feest is?










Reacties

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints