Een andere manier van kijken

We hebben allemaal weleens van die dagen dat je er een beetje doorheen zit. Soms omdat dingen tegenzitten. Grote of minder grote problemen waar je mee te maken hebt. Of omdat je je afvraagt of je wel voldoet aan de verwachtingen van de maatschappij; een partner, een gezin, een aantrekkelijk uiterlijk, een goede baan, een mooi huis, veel vrienden, goede gezondheid, een volle agenda... Er zijn maar weinig mensen die aan alle strenge criteria voldoen. Hoe ga je daarmee om? Wat als het leven anders loopt dan je had gehoopt of verwacht? Wat doet zoiets met je zelfbeeld en je gevoel van eigenwaarde?

Vandaag heb ik een boek uitgelezen dat je gedachten over dit soort vragen behoorlijk op z'n kop zet. Tenminste, bij mij wel. En gezien de miljoenen die naar zijn toespraken en lezingen komen luisteren, geldt dat voor meer mensen. Ik heb het over Nick Vujicic. Misschien heb je net als ik weleens wat van hem gezien op tv. Het eerste wat opvalt is dat hij geen armen en benen heeft. Het tweede is zijn ongelooflijk positieve levenshouding.



Nick is geboren zonder ledematen. Als jongen van 8 jaar oud vroeg hij zich af wat de waarde van zijn leven was. Hij was ervan overtuigd dat God niet van hem hield, want waarom had Hij hem anders zo gemaakt? Hij deed een zelfmoordpoging, maar zette niet door. In de jaren daarna ging hij langzaam inzien dat hij geen ongelukje was en dat God ook een plan met zijn leven had. Hij begon lezingen te geven waarin hij anderen bemoedigde en vertelde over de waarde die elk mens voor God heeft. Inmiddels reist hij de hele wereld rond en bereikt miljoenen mensen met zijn boodschap van hoop.

Hij heeft twee boeken geschreven, waarvan ik de tweede, 'Niet te stoppen', heb gelezen. Het eerste heb ik gisteren bij de bibliotheek gehaald. Ik raad iedereen aan zijn boek(en) te lezen, of in elk geval naar hem te luisteren via YouTube. Dan begrijp je wat ik bedoel als ik zeg dat hij mij op een nieuwe manier heeft leren kijken naar mijn leven. Ik hoop dat je er net zo door bemoedigd wordt als ik. Hieronder een voorproefje.

 








Reacties

  1. Hoi StadsMuissie / Deb,
    Hoe gaat het nu met je?! Je hebt lang niet geschreven op dit blog.. Ik begin me zorgen te maken..
    Groetjes van een ander stadsmuisje / Rotterdam-fan / inwoner a/d rand v/h centrum (flat met prachtig uitzicht op 10e verdieping) sinds 2002 / leeftijdsgenote (1974). Ik ben geboeid door je blog dat ik pas geleden door toeval ontdekte. (ik ben beetje bij beetje alles aan het lezen, het doet me veel, (h)erkenning, maar het legt ook een diep gemis bij me bloot, jouw blog stimuleert me om dit gemis 'n beetje goed te gaan maken (voor zover dat nog kan..)..)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nick (zie blog hierboven) was gisteravond op TV, bij RTL Late Night, in de studio bij Umberto Tan.
    Alles goed? Dit Blog ligt blijkbaar stil...
    Groetjes, Anoniem (van de 1e opmerking hierboven).

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints